W sklepach wielkopowierzchniowych należy perfekcyjnie zaplanować wszystkie instalacje, by wnętrza były funkcjonalne i zapewniały komfort konsumentom, przy równoczesnej minimalizacji kosztów. Szczególnie problematyczne potrafią być pod tym względem instalacje grzewcze.
To właśnie na nich chcielibyśmy się skupić w dzisiejszym tekście, pokazując różne rozwiązania stosowane do ogrzewania sklepów o dużych powierzchniach.
Spis treści
Ogrzewanie do sklepów wielkopowierzchniowych – największe wyzwania
Utrzymanie optymalnych warunków termicznych w halach wielkopowierzchniowych bywa bardzo trudne. Przede wszystkim wynika to z konieczności ogrzania bardzo dużych przestrzeni, w których nieustannie cyrkuluje powietrze. Ciepłe – unosi się ku górze, chłodniejsze opada niżej, przez co utrzymanie zbliżonych wartości w całym wnętrzu staje się nie lada wyzwaniem.
Dodatkowo, w sklepach należy liczyć się z dużą rotacją klientów wchodzących i wychodzących z budynku. Oznacza to częste otwieranie i zamykanie drzwi, co prowadzi do wychłodzenia pomieszczeń w okresie zimowym oraz przegrzania wnętrz w lecie.
Nowoczesne systemy grzewcze i chłodzące, tworzone z myślą o sklepach wielkopowierzchniowych, muszą zatem brać pod uwagę specyfikę tego typu zabudowań.
Ogrzewanie do lokali wielkopowierzchniowych – jakie rozwiązania wybrać?
W sklepach wielkopowierzchniowych szuka się instalacji grzewczych, które z jednej strony zapewnią komfort cieplny, a z drugiej nie będą zużywały niepotrzebnie zbyt dużo energii, która podnosi znacznie koszty utrzymania budynku.
Do tego celu wykorzystuje się różne rodzaje urządzeń grzewczych, dostępnych obecnie na rynku.
Konwektory – czy warto wprowadzić je do hal wielkopowierzchniowych?
Czy klasyczne ogrzewanie grzejnikowe może się sprawdzić w sklepach wielkopowierzchniowych? Niestety tego typu urządzenia grzewcze zazwyczaj nie nadają się do ogrzewania dużych hal.
Ma to związek z metodą działania i wymuszeniem cyrkulacji powietrza – ciepłe wędruje ku górze, zimne spływa na dół. W efekcie w części, z której korzystają pracownicy i klienci trudno jest utrzymać odpowiednią temperaturę, gdyż całe ciepło niepotrzebnie zbiera się tuż pod sufitem. Dodatkowo, w takim systemie duże straty ciepła prowadzą do niepotrzebnego wzrostu opłat za ogrzewanie.
Ogrzewanie powietrzne – popularne rozwiązanie do większych sklepów
Znacznie skuteczniejszym rozwiązaniem, z którego korzysta wiele sklepów wielkopowierzchniowych, są praktyczne nagrzewnice, czyli ogrzewanie powietrzne.
Jak to działa? Urządzenia grzewcze, zasilane wodą, gazem, olejem lub energią elektryczną, zasysają powietrze wewnętrzne i ogrzewają je. Następnie wydmuchują je ponownie do pomieszczenia. Budowa nagrzewnic pozwala na regulowanie ilości ciepłego powietrza, które trafia do wnętrza, a także w niektórych przypadkach na kierunkowanie go w wyznaczoną strefę.
Promienniki podczerwieni – nowoczesne ogrzewanie dla handlu
Inną opcją, którą interesuje się coraz szersze grono przedsiębiorców, są promienniki podczerwieni dostępne w sklepie https://econovli.pl/. Są to najczęściej urządzenia zasilane energią elektryczną. Ich duża wydajność i skuteczność wynikają ze sposobu działania.
Urządzenie emituje fale podczerwone, które nie nagrzewają najpierw mas powietrza, a tylko ciała stałe na swojej drodze, czyli na przykład ściany, podłogi, regały i ludzi. W ten sposób szybko uzyskuje się uczucie ciepła, przy minimalizacji energii potrzebnej do ogrzania dużych wnętrz.
Promienniki są niewielkie i proste w obsłudze. Bez trudu da się regulować intensywność ich działania. Można zawieszać je na ścianach i kierunkować strumień ciepła, by dogrzewać tylko wybrane części hali.
Kurtyny powietrzne – dodatkowe wsparcie systemu
W sklepach wielkopowierzchniowych nad drzwiami wejściowymi często montuje się kurtyny powietrzne, których zadaniem jest odseparowanie ogrzewanej przestrzeni marketu od zimnego powietrza, napływającego do środka przy każdym otwieraniu drzwi.
Jak działa urządzenie? Zasysa ono powietrza z wnętrza i ogrzewa je. Następnie wentylator kieruje je w dół, tworząc smugę ciepłego powietrza od wylotu do podłogi. Ułatwia to utrzymanie odpowiedniej temperatury we wnętrzu oraz ogranicza potencjalne straty cieplne.
Ogrzewanie w sklepach wielkopowierzchniowych – co warto wykorzystać?
Ogrzewanie w sklepach wielkopowierzchniowych musi być wydajne i skuteczne, by zapewniać komfort pracownikom i klientom, a przy tym powinno odznaczać się sporą energooszczędnością. Warto zatem inwestować w nowoczesne rozwiązania, jak choćby promienniki, które pozwalają zapewnić zawsze optymalne warunki termiczne nawet w największych marketach.