Jeśli chodzi o wakacje, rzeczą najważniejszą jest dostępność miejsc noclegowych w interesującej nas okolicy. Podczas gdy hotele mogą być po prostu drogie, wielu turystów wolałoby szukać pokoju na nocleg. Serwisy takiej jak Airbnb to internetowe giełdy, na którym można wynająć pokój w interesującej nas okolicy od lokalnych mieszkańców. Ceny są niższe, ponieważ takie pokoje do wynajęcia są dodatkowym, a nie głównym źródłem dochodu dla miejscowych. Od momentu powstania, Airbnb stał się przedsiębiorstwem wartym ponad trzy miliardy złotych. Jeśli jesteś ciekaw, jak serwis ten zaczął działalność, to poniżej mamy kilka zaskakujących faktów, które pomogą zrozumieć ten biznes!
Od materaców po apartamenty!
W 2007 roku, założyciele Airbnb mieli problem z opłaceniem czynszu. W tym czasie w ich okolicy miała się odbyć duża konferencja i spodziewano się przypływu osób, które przybędą na to wydarzenie. Przy tak dużym imprezie, spodziewano się, że wszystkie hotele w okolicy będą w pełni zarezerwowane. W mailu do Briana Chesky’ego, Joe Gebbia wpadł na pomysł, aby zaoferować swoje mieszkanie uczestnikom konferencji. Zaoferowanie mieszkania wraz z bezprzewodowym internetem, biurkiem, przestrzenią do spania, czy nawet śniadaniem powinno zainteresować przybywających. To był całkiem dobry pomysł, aby zarobić dodatkowe pieniądze na czynsz. Aby się przygotować, stworzyli stronę internetową i kupili trzy dmuchane materace. Po pierwszym sukcesie, jakim było przyjęcie pierwszych gości, para wysłała wiadomość do swojego starego współlokatora, Nathana Blecharczyka, i oficjalnie zamienili pomysł w biznes. A reszta, jak mówią, to już historia.
Teraz za pomocą Airbnb można wynająć mieszkania, jest kilka prywatnych apartamentów. Na ich stronie znajdowały się również tysiące drewnianych domków. Na pewno jest tam miejsce noclegowe dla każdego turysty, biznesmena i poszukiwaczy przygód!
Minęło prawie dziesięć lat, zanim założyciele Airbnb zaczęli czerpać zyski.
Jeśli szukasz jakichś szokujących faktów z Airbnb, to ten jeden wystarczy. W 2013 roku odnotowano, że Airbnb obsługuje około 9 milionów klientów na całym świecie. W 2014 roku Airbnb osiągnął wartość rynkową na poziomie 10 mld zł. Jeśli się nad tym zastanowić, wyniki firmy są całkiem niezłe, biorąc pod uwagę, że firma zaczynała od dmuchanych materaców. Airbnb stało się przedsięwzięciem przynoszącym zyski dopiero w 2016 roku, odkąd wypłaca pieniądze swoim inwestorom. Firma musiała również wydać trochę pieniędzy na wypromowanie marki oraz ulepszenie technologii. Firma była również w stanie pozyskać fundusze i zabezpieczyć inwestycję we współpracy z Google.
Problemy w biznesie
Korzystanie z Airbnb jest przyjemne, wygodne i bezpłatne, jeśli chcesz założyć konto. To zaniepokoiło niektórych ludzi z rządu USA. Z tego powodu, przeprowadzili oni badanie na temat korelacji Airbnb z kosztami mieszkaniowymi w Stanach Zjednoczonych. W 2016 roku projekt ustawy autorstwa gubernatora Andresa Cuomo nałożył na firmę grzywny za naruszenie zasad i przepisów wynajmu. Odkryto, że 50% najemców Airbnb w Nowym Jorku narusza prawo, które doprowadziło do zaostrzenia mandatu w zakresie regulacji Airbnb.
Inne słynne miasta turystyczne, jak Paryż, podjęły kilka kroków, by zrobić to samo, w celu ochrony najemców. Airbnb było również postrzegane jako zagrożenie dla najemców długoterminowych, ponieważ system wynajmu krótkoterminowego był znacznie bardziej opłacalny. Dlatego też Airbnb dba o zapewnienie długoterminowych pobytów i ochronę najemców, takich jak studenci i młodzi pracownicy.
Poza tym, że serwis został ukarany grzywną z powodu nałożonych na nią przepisów, to jednak nadal ma spore zaległości, zdarza się, że niektórzy z gospodarzy ogłoszeni na Airbnb są po prostu rasistami i odmawiają wpuszczenia najemców. W jednym przypadku Airbnb ukarało gospodarza grzywną 5000 zł z powodu dyskryminacji rasowej. Gospodarz został nawet zmuszony do podjęcia azjatycko-amerykańskiego studenta, zanim Airbnb zezwoli gospodarzowi na ponowne wynajęcie swojego mieszkania.
Logo Airbnb
Logo Airbnb ma nazwę, Belo. Symbolizuje ono przynależność, która jest misją firmy: sprawić, by każdy użytkownik czuł się tak, jakby należał do rodziny. Logo zostało opracowane w 2014 roku i firma używa go do dziś. Logo jest odwróconą literą A z pinezkami na mapach przedstawiającymi różne miejsca, kultury i różnorodność. Pomimo istotnego znaczenia, jakie kryje się za logo, zyskało ono również duży odzew ze strony mediów społecznościowych. Po pierwsze, według niektórych osób, logo wygląda jak organ rozrodczy. Po drugie, kiedy logo zostało wprowadzone na rynek, niektóre osoby zwróciły uwagę, że jest ono podobne do innej firmy. Pomimo tych zarzutów Airbnb zdecydowało się zachować to logo.
Żyj życiem celebrytów
Cóż, mówimy o życiu w domu celebrytów przez kilka dni. Elizabeth Taylor, Frank Sinatra, Julie Andrews, Charlie Chaplin i Denzel Washington to kilka byłych rezydencji gwiazd zapisanych na Airbnb. Jeśli chcesz zrealizować swoje marzenia o życiu celebrytów, powinieneś zarezerwować apartament przez Airbnb, by się nimi nacieszyć.
Od zera do miliardów
To tylko niektóre fakty o Airbnb, które są naprawdę inspirujące. Od początków z licznymi problemami, z którymi borykała się firma, Airbnb bez wątpienia przebyła długą drogę. Przy następnej rezerwacji Airbnb, znasz teraz kilka faktów, którymi możesz się podzielić ze swoimi przyjaciółmi. Kto wie, kolejny pomysł wart miliard złotych może pojawić się w wyniku jednej z Twoich rozmów!